Ide menj el, ha Bolognában jársz

Az Eataly étterem- és üzletlánc Bolognában egy gasztroparkot nyitott.  A látogató itt mindenféle étellel találkozhat.
Eataly - Bologna

A Fico valóban a Fabbrica Italiana Contadina (agro-étel központ Bolognában) rövidítése. Talán ma már nem a torinói Fiat gyár az olasz ipar szimbóluma, hanem a bolognai agrárközpont. Fico azonban már nemcsak mezőgazdasági termékeket gyártó hely. „Engem a Disneyland inspirált”, nyilatkozott Oscar Farinetti. Tíz évvel ezelőtt Torinóban nyitotta meg az első gasztroáruházat, és az Eataly étterem- és üzletlánccal teljesen megújította a gasztrokereskedelmet.

Paolo Gentiloni miniszterelnök látogatására is számítanak. Farinetti azt ígéri, hogy évente hat millió látogatót csábítanak Bolognába. A vállalkozó szerint a turisták pénzt és munkahelyet is hoznak. Az Eataly gasztrobirodalmával néhány év alatt 6000 munkahelyet teremtettek. Bolognában a város életében többek együttműködését hangolják össze: ezek a befektetők, 150 vállalkozó, akik részt vesznek az élménypark működtetésében, az olasz idegenforgalmi központ és a Fico alapítvány, amely négy egyetem közreműködésével biztosítja az élménypark tudományos hátterét. Az olaszok így megelőzték Lyont, ahol a franciák Cité Internationale de la Gastronomie néven nyitottak gasztroparkot.

Farinetti az Eataly-lánc elindításával nagy változást hozott a gasztropiacon. Farinetti 63 évvel ezelőtt született egy partizánharcos fiaként Alba városban, a szarvasgomba fellegvárában. Rómától, Moszkván és Münchenen át, Bostonig és Tokióig 38 alvállalkozással terjesztette el az Olaszországból induló finomságokat. 2017-re 500 millió euró forgalmat terveztek, ami 30 százalékos növekedést jelent. Fico ezzel jellemzi Farinettit: „kereskedelem-evés-tanulás”. És még ehhez jön az alapanyagok élménye és az étkezés átalakítása.

A belépés ingyenes. A fogyasztásért, a vásárlásért és a felajánlott aktivitásokért kell fizetni. Arra számítanak, hogy a látogatók általában 20–22 eurót adnak ki. A körbejárásra 500 bicikli áll rendelkezésre kosárral és hűtőtáskával felszerelve.

A bejáratnál a látogató először egy Trentinóban található Val di Non völgyből származó almákból álló fal elé kerül. Európában 1200 almafajta van, ezek közül 1000 itáliai. „Erre alapozva csináltuk meg a Fico-t”, nyilatkozza Farinetti. Az Földközi-tenger közepén való elhelyezkedésének köszönhetően Olaszország rendelkezik a világon az ehető növények és mezőgazdasági termékek legnagyobb változatosságával. „A szerencsénk az itteni különleges széljárás” – nyilatkozza a gasztro-szakember, majd a számokhoz folyamodik: Olaszországban körülbelül 1200-féle borszőlő van, míg Franciaországban 200. Az Egyesült Államokban, ahol a legtöbb durumbúzát termesztik, 6-félét fejlesztettek ki, az olaszok pedig 140-félét. A sokszínűség a gasztronómiában is megmutatkozik. Az olasz konyha vezet a tradicionális specialitások sokféleségében.

A látogató megérti, hogy egy üveg olivaolaj miért nem kerülhet három euróba.

Nézzük például az olivát. Az Appennini-félszigeten (olasz csizma) 533-féle olajfát ismernek, Spanyolországban pedig csak 70-et. Paolo Boeri, aki az észak-olaszországi Liguriában Roi márkanévvel forgalmaz extra szűz olivaolajat, a Fico- központban üzemeltet egy olajsajtolót, ahol októbertől januárig folyamatosan állít elő olivaolajat. A modern fiatal vállalkozó kóstolóra és oktatásra hívja a vendégeket a Roi Ulivo Bistróba. Boeri családja négy generáción keresztül állította elő a közkedvelt Taggiasca-olivaolajat az észak-olaszországi San Remo fölötti Valle Argentinában. A 25 éves Boeri, aki Bolognában marketinget és formatervezést tanult, fontosnak tartja az oktatást. Véleménye szerint: „Aki itt látja, hogy az olivaolaj hogyan készül, az fölfogja, hogy egy üveg valódi extra szűz olivaolajat nem árulhatnak a szupermarketekben 3 euróért.” Mesél az édesapjáról, aki hippi volt, és a nyolcvanas években, egy öreg Fiat Ducatoval ment Frankfurtba, és az elsők között volt, akik olivaolajjal kereskedtek Németországban.

Eataly Bolognában étel-show-t csinált. Összehasonlítva a fantasztikus Disney-világgal, ez egy kicsit merész, mivel itt minden valódi, semmi sem elvarázsolt. „Mi meg akarjuk mutatni az ételek eredetét is, nemcsak a végeredményt, amit a közkedvelt tévés főző műsorokban láthatunk.” – véli Farinetti. A legnagyobb eredményt eddig a gyorséttermek hazájában érték el: A New York-i Eataly a híres Flatiron épületben, az 5. Avenue-ben a turisták egyik kedvenc helye lett. Az olasz gasztroáruház a harmadik helyen van a Szabadság-szobor és az Empire State Building után. Az Eataly bevétele évi 80 millió euró. Az üzletlánc bevételének 38 százaléka az Egyesült Államoktól jön, ez megközelíti az olaszországi bevételt. Farinetti megnyitotta Los Angelesben a negyedik Egyesült Államok-beli cégét.

A tőzsdén is jelen van az Eataly. Kapkodnak a részvénypiacon a gasztro-üzletlánc részvényeiért.

Kapcsolódó cikkek

Síruhák -  a Tchibo webáruház kínálatából válogattunk

Vigyázz, kész, síelés!

Síruhák és kiegészítők az egész család számára.

Kitilthatják a brit turistákat

Már megint a brit turistákkal van a baj

A Földközi-tengeri szállodákban közel 700 százalékkal nőtt a panaszok száma a brit turisták miatt.

Budapesti szállások - 12 Revay Hotel****

12 Revay Hotel**** - Szállás Budapest belvárosában

Az élményeket, a látnivalókat és a belvárost keresőknek ajánlunk egy remek szállodát.